Co děláme

Chladiče, Dřevo, Modely, Lisování, Lišty, Kování, Světla, Nádrže, Patina

CHLADIČE

Pokud se Vaše vozidlo přehřívá, potřebuje s největší pravděpodobností renovaci chladiče. Znečištěný, v minulosti již opravovaný, popraskaný nebo netěsný chladič odborně zkontrolujeme a nabízíme výměnu chladících vložek, které si sami vyrábíme. Jestliže vám chladič chybí vyrobíme Vám celý nový dle doaného vzoru nebo výkresové dokumentace. Matreriály ze kterých se chladiče a masky vyrábí jsou měď, mosaz a alpaka. Finální úprava chladiče je lesk, lak nebo patina. Příklady našich prací si můžete prohlédnout v na mnoha autech i motocyklech nebo v naší galerii.

DŘEVO

Dřevěné části karoserie vyrábíme z tvrdého dřeva podle vzoru, již nepoužitelné výdřevy, nebo dle výkresové dokumentace. Chybějící části výdřevy v karoserii jsme schopni vyrobit podle dochovaných plechových dílů. Výdřeva se může postavit celá nová, ale existují projekty a renovace kde se preferuje restaurování a dochování co největšího množství původní výdřevy a tak se například i hlavní sloupky nastavují s novým a pevným dřevem do kterého se již může nalícovat další spoj. Pro zajištění funkčnosti a tuhosti se některé prvky vyřezávají z masivu. Loukotě kol nebo volanty se tvarují po napaření v horké páře. Některé karoserie vyrobené do roku 1914 mohly být vyrobeny celodřevěné z topolových tenkých desek. Takto zhotovené karoserie se pak polepovaly plátnem, které se následně lakovalo. Tímto způsobem vyrobenou karoserii na voze BENZ, kterou si nechal zhotovit v roce 1914 kníže Schwarzenberg v Plzeňské karosárně Brožík a syn jsme restaurovali pro Národní Technické Muzeum.

LISOVÁNÍ

Plechové díly, které se při výrobě opakují, je možné lisovat. Lisují se malé díly karoserií i chladičů tak i části větších dílů, které se svařováním spojují v celek. Při vícekusové výrobě se na profesionálních raznicích lisují celé díly.

MOSAZNÉ LIŠTY

Pro ukončení krajů a přechody tvarů se u starých karoserií používají mosazné lišty. Příklady použití v praxi je možné vidět zde. Lišty se dodávají rovné v délce 2000mm. Při ohýbání je nutné vnitřek lišty vylít cínem. Pak se můžou tvarovat bez obavy, že se někde deformuje.

MODELY

Některé renovované projekty nejsou kompletní, nebo jejich mechanické části jsou v tak špatném stavu, že se nikdy nemohou realizovat. Pokud jsou například odlitky popraskané, nebo nevhodnou opravou již znehodnocené, je možné nechat vyrobit dřevěné modelové zařízení pro odlití nového dílu. Jako příklad takové práce je zde zdokumentován vývoj modelového zařízení pro odlití osmiválcového karteru motoru vozu BUGATTI T44, od původního nepoužitelného dílu až po odlití a obrobení nového kusu.

CHASSIS

Přestože se naše firma zabývá hlavně stavbami karoserií, umíme vám připravit i podvozek. Pokud nějaké mechanické díly chybí, můžeme je nechat vyrobit dle dodaného vzoru nebo výkresů. Můžeme vám zajistit výrobu listových per, vypletených kol, výrobu speciálního spojovacího materiálu, poloos, nebo celých náprav, soukolí do převodovek a dalších dílů.

PATINA

V případě restaurování, kdy by měla zakázka po dokončení získat určitý odkaz opotřebení, je nutné, aby celek byl v souladu s původním stavem čalounění, s povrchovou úpravou kovů a hlavně laků. Proto se nově vyrobené díly patinují. Ukázku takové práce můžete vidět na vozidle BENZ v Národním Technickém Muzeu v Praze. Restaurování původních sedáků v souladu se zbytky původního i částí nového čalounění a záměrně lehce omšelého laku.

V některých případech je pro patinování vhodný celý nový projekt, který se staví z pár fragmentů dochovaného vozidla. Vytvoření hloubkové koroze, opotřebené mosazi a potrhaných laků podtrhuje dojem, že se může jednat o původní vozidlo.

KOVÁNÍ

Pro dokonalé dokončení všech detailů se při renovacích musí vyrobit mnoho mechanických součástí, které k vozu patří. Jsou to například panty, konstrukce sedaček, rámy oken, držáky světel, stahování oken, zámky, kliky, ozdobné lišty, střechy, nárazníky, znaky a další.